Servicii gratuite prin CAS - Regim ambulatoriu - Ecografii morfologice trim I,II - Ecografii endovaginale - Consultatii ginecologice

Alimentația în endometrioză

Categorie Articole | Data publicarii: 11-06-2020

Dacă suferiți deja de endometrioză, știți că aceasta este o afecțiune legată de dezvoltarea anormală a țesutului din uter și anume endometru. În endometrioză țesutul care în mod normal căptușește uterul pe interior se dezvoltă în afara acestuia, fie la nivelul ovarelor, fie la nivelul trompelor uterine, dar și la nivelul vaginului.
Cel mai important simptom în endometrioză este durerea pelvină. Ultimele studii au arătat că durerea se poate ameliora și prin alimentație, tocmai de aceea ne propunem în continuare să vă oferim cateva sfaturi legate de alimentația în endometrioză.
 
CE E BINE SĂ MĂNÂNC ÎN ENDOMETRIOZĂ?

Pentru a ameliora endometrioza, este bine să consumați alimente care reduc inflamația, tocmai de aceea trebuie să adoptați un stil de viață bazat mai mult pe alimente neprocesate termic cum sunt legumele verzi, dar și fructele.
 


CONSUMAȚI FIBRE
Fibrele vă ajută să reduceți inflamația, de asemenea ele prezintă și alte avantaje printre care menționăm scăderea nivelului de colesterol și reglarea tranzitului intestinal.
Fibrele se distrug adesea prin procesare, așadar este bine să preferați varianta brută a alimentelor, spre exemplu orezul brun în locul orezului alb, dar și zahărul brun în locul celui alb.
Fibrele se găsesc în special în legume, fructe, dar și în cereale. Aveți grijă însă la glutenul din cereale, acesta nu este recomandat în endometrioză.
 
CONSUMAȚI ALIMENTE BOGATE ÎN FIER
Nu vă recomandăm să consumați suplimente alimentare ce conțin fier, este bine să consumați de preferință alimente bogate în fier precum legumele verzi: varză, spanac, urzici, broccoli, fasole verde, sfeclă roșie, dar și nuci.
 
CONSUMAȚI ALIMENTE BOGATE ÎN ULEIURI ESENȚIALE ȘI ANTIOXIDANȚI

Omega 3, dar și Omega 6 aduc nenumărate beneficii organismului, iar ameliorarea endometriozei este unul dintre aceste beneficii.
Vă recomandăm consumul de pește ca: somon, sardine, herring, ton, dar și de nuci precum: migdalele.
În ceea ce privește antioxidanții, îi găsim mai ales în fructele și legumele intens colorate precum: portocalele, căpșunele, fragii, murele, dudele, dar și în ciocolată, spanac și sfeclă roșie.
Atenție la modul în care procesați peștele, acesta își păstrează calitățile dacă este fript pe grătar sau fiert, de asemenea chiar dacă ciocolata conține antioxidanți, este bine să limitați consumul acesteia.
 
CE NU E BINE SĂ MĂNÂNC ÎN ENDOMETRIOZĂ?
 
EVITAȚI GRĂSIMILE TRANS
Este bine să evitați grăsimile trans. Ce sunt grăsimile trans? Grăsimile trans sunt grăsimi rezultate printr-o procesare îndelungată și agresivă a alimentelor. Grăsimile trans nu se găsesc în natură, ele sunt produse prin gătirea alimentelor la temperaturi extreme. Cred că v-ați dat seama deja, trebuie să evitați alimentele prăjite în baie de ulei, alimentele de tip fast-food, dar și mezelurile de proastă calitate.
 
EVITAȚI CARNEA ROȘIE
Ultimele studii au arătat că un consum de carne roșie crește atât riscul de endometrioză, cât și durerile legate de aceasta. Nu spunem să nu mai mâncați carne roșie, ci mai degrabă să nu faceți un obicei din aceasta și veți observa diferența.
 
ELIMINAȚI GLUTENUL
S-a dovedit că scoaterea glutenului din alimentație a redus simptomatologia la 75% din femeile cu endometrioză. Dar ce este glutenul? Știm cu toții că cerealele conțin în principal glucide sau carbohidrați, însă trebuie să știm că ele conțin și proteine. Glutenul este proteina din cereale. În general cele mai bune surse de proteine de calitatea întâi se găsesc în carne, dar și în ouă.
Eliminați glutenul din alimentație, verificând de fiecare dată eticheta produselor. Există multe variante de cereale fără gluten pe care le găsiți în hipermarket, totul este să acordați mai multă atenție produselor din coș.
 
SUPLIMENTE ALIMENTARE CARE VĂ POT AJUTA
Există studii care au arătat beneficiile vitaminelor A, C și E, dar și a zincului în reducerea durerii pelvine la femeile cu endometrioză.
Curcumin, partea anti-oxidantă a turmericului, prezintă din nou beneficii în tratamentul endometriozei. Un studiu a arătat că acesta a reușit inhibarea celulelor endometriale prin reducerea producției de estradiol.
De asemenea, un studiu relativ mare a arătat că femeile ce consumă mai frecvent lactate au o rată scăzută a endometriozei, de aici s-a demonstrat rolul vitaminei D, al calciului, dar și al magneziului.
 
EXERCIȚIILE ȘI TERAPIILE ALTERNATIVE
Exercițiul fizic este benefic în orice afecțiune, el aduce nenumărate beneficii organismului.
Pe lângă exercțiul fizic regulat și terapiile alternative vă pot ajuta, acestea aducându-vă atât o stare de bine, cât și eliberarea de stres, printre acestea menționăm:
· yoga;
· meditația;
· acupunctura;
· masajul.
 
CUNOAȘTEȚI-VĂ ORGANISMUL

Pe lângă respectarea sfaturilor medicului ginecolog, dar și al medicului nutriționist, trebuie să învățați să vă cunoașteți organismul. Nu toți reacționăm la fel, chiar dacă sfaturile nutriționale de mai sus sunt bazate pe studii, nu toate organismele reacționează la fel.
Este bine să păstrați un jurnal al alimentelor pe care le consumați, de asemenea este bine să vă notați simptomele pe care le experimentați. În acest fel, veți putea să vă înțelegeți organismul și să eliminați treptat alimentele care vă fac rău.


Dr. Daniela PETRACHE

Medic specialist Diabet Zaharat, Nutriție și Boli Metabolice